Naujienos ir renginiai

2019-05-20

Lietuviškų elektrinių autobusų startas – jau čia pat

20 Geg 2019

Šios vasaros pabaigoje Klaipėdoje turėtų pradėti kursuoti du pirmieji lietuviški elektriniai autobusai „Dancer“. Juos gaminanti bendrovė „Vėjo projektai“ baigia surinkimo darbus, o Klaipėdos autobusų parkas laukia šį mėnesį planuojamo paskirti finansavimo, rašo „Verslo žinios“.

Klaipėdos miesto taryba gegužės pabaigoje ketina svarstyti projektą, kuriuo siūloma 665.000 Eur didinti savivaldybės bendrovės Klaipėdos autobusų parko įstatinį kapitalą. Už šias lėšas įmonė ketina įsigyti du elektrinius autobusus „Dancer“.

Beje, sutartį dėl dviejų tokių autobusų įsigijimo Klaipėdos autobusų parkas ir UAB „Vėjo projektai“ pasirašė 2018-ųjų vasarį, tą patį mėnesį savivaldybės įmonė pervedė ir 5% sutarties vertės avansą – 35.000 Eur. Tačiau visas reikalingas finansavimas iki šiol taip ir nebuvo skirtas.

Klaipėdos autobusų parko įstatinio kapitalo didinimo projekte nurodoma, kad už kiekvieną „Dancer“ autobusą bendrovė sumokės 350.000 Eur be PVM. Ši kaina – panaši į tą, kurios prašo ir kiti elektrinių autobusų gamintojai. Pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybė už 5 mažesnius Turkijos autobusų gamintojo „Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A. S.“ elektrobusus sumokės kiek daugiau nei 1,5 mln. Eur.

Pirmasis įregistruotas elektrobusas

Alvydas Naujėkas, UAB „Vėjo projektai“ akcininkas ir generalinis direktorius, VŽ pasakoja, kad abu Klaipėdai skirti „Dancer“ elektrobusai yra baigiami gaminti ir į uostamiesčio gatves galėtų išriedėti vasaros pabaigoje. Abi šios transporto priemonės jau yra sertifikuotos, o viena – praėjusią savaitę įregistruota „Regitroje“. Beje, pastarasis „Dancer“ tapo apskritai pirmuoju mūsų šalyje įregistruotu M3 klasės elektriniu autobusu.

„Vėjo projektai“ kol kas elektrinius „Dancer“ autobusus gamina Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos „FlexStart“ projekto patalpose, tačiau šiemet šalia pradėjo savo gamyklos statybas ir tikisi joje įsikurti metų pabaigoje. Pirmuoju etapu į šią gamyklą numatoma investuoti apie 7 mln. Eur.

„Šiuo metu abu autobusai dar gaminami, bet trūksta labai nedaug, praktiškai nieko netrūksta. Turime puikias patalpas, šiek tiek mažesnes, nei reikia, bet mūsų gamyklos poliai jau dygsta“, – kalba p. Naujėkas.

Prieš porą metų apie planus kasmet gaminti bent po 500 „Dancer“ VŽ pasakojęs verslininkas dabar kalba apie dešimtis elektrinių autobusų per metus.

„Mes statome gal labiau gamybinę laboratoriją, o ne tipinę gamyklą. Tačiau ten jau bus galima gaminti serijas, taip pat atlikti įvairius gamybos bandymus. Vis dėlto kol kas kalbame apie dešimtis autobusų, kol kas ne šimtus“, – kalba pašnekovas.

Pasak jo, „verslininkai visada turi didesnių ambicijų, bet realybė yra tokia, kad geriau turėti žvirblį rankoje negu jautį pievoje“.

„Realybė parodė, kad reikia formuoti gamybos komponentų tiekėjų klasterį, ir tai gana sėkmingai darome Lietuvoje. Kai ką perkėlėme iš Danijos, Olandijos, Vokietijos. Mūsų partneriai detalių gamybą pradėjo organizuoti Lietuvoje, ne tik Klaipėdos LEZ, bet visoje šalyje – tai kompozitų, metalo konstrukcijų, automobilinių laidų pynių gamintojai. Bet, pavyzdžiui, stiklų gamybos perkelti į Lietuvą kol kas nepavyko. Bet jau tikrai nemažai komponentų gaminama čia“, – kalba p. Naujėkas.

Tarp „Vėjo projektų“ tiekėjų – Kuršėnuose įsikūrusi stiklo pluošto gamintoja „Devold AMT“, Klaipėdoje veikianti elektros instaliacijos rinkinių gamintoja „Yazaki Wiring Technologies Lietuva“.

Konkurencijos kol kas nėra

Ponas Naujėkas sako, kad kol kas sudėtinga kalbėti apie kokią nors konkurenciją elektrinių autobusų rinkoje, nes „nei didieji, nei vidutiniai gamintojai nėra paleidę masinės gamybos“.

„Išskyrus kinus. Tačiau kinai kol kas tenkina savo vidinę rinką, manau, kad tai tęsis dar 3–4 metus, kol jie pradės galvoti apie eksportą. Greičiausiai masiškai tiekti elektrinius autobusus į Europos rinką pradės didieji gamintojai, kurie gamybą vykdo Kinijoje, – „Volvo“ ar VDL. Bet tam vis tiek iki masinio tiekimo dar reikės poros metų“, – prognozuoja „Vėjo projektų“ vadovas.

Pasak jo, rinkoje vis dar dominuoja dyzeliniai autobusai, bet matoma aiški tendencija, kad jų atsisako vis daugiau Europos miestų, dažniau besirenkančių dujinius hibridus ir su dideliu interesu stebinčių elektrinių autobusų evoliuciją.

„Taigi konkurencijos net ir neįžvelgiame, nes rinka yra didžiulė, o pasiūla kol kas beveik nulinė. Dabar yra geriausias laikas pradėti masinę gamybą, todėl per šiuos metus derinsime serijos paleidimą. Kiek autobusų bus toje serijoje, kol kas negaliu pasakyti“, – teigia p. Naujėkas.

(Šaltinis: Verslo žinios)

Follow us on Linked In